دنياي بلاكچين
 

اگر با بيت كوين آشنا هستيد ، احتمالاً در اين بين نام بلاكچين را شنيده ايد. در ادامه ، سعي خواهيم كرد اين موضوع را از دنياي فناوري ، بلاك چين و كاربردهاي آن به زبان ساده توضيح دهيم.
در سال هاي اخير افراد بي شماري در مورد خريد و فروش بيت كوين و امكانات اين ارز ديجيتال صحبت كرده اند. از مبتدي تا حرفه اي در دنياي فناوري ارز ديجيتال ، همه به اين پديده جديد و خاص اين عصر علاقه مند هستند. اما تعداد كمي از افراد در مورد فناوري اصلي موجود در زيرساخت بيت كوين ، Blockchain ، تحقيق و دانش كافي دارند كه در واقع ستون فقرات بيت كوين بر اساس اين فناوري است. حتي اين واقعيت كه بلاك چين محدود به بيت كوين نيست و هر ارز ديجيتال ديگر بر اساس آن است.

 

نگاهي به تاريخچه بيت كوين
در 31 اكتبر 2008 ، شخصي با نام مستعار ساتوشي ناكاموتو مقاله اي را منتشر كرد. وي در اين مقاله سعي داشت تا مفهوم بيت كوين را به عنوان پول نقد الكترونيكي و نحوه ارسال و دريافت پول بين دو نفر بدون واسطه و ناشناس مورد بحث قرار دهد. از آنجا كه بيت كوين براي كارهاي خود از رمزنگاري استفاده مي كند ، طبقه بندي ارز رمزنگاري شده ارائه شده است. البته اصطلاح ارز ديجيتال نيز از آن زمان تاكنون رايج شده است.
هدف بيت كوين چه بود؟ هدف اصلي آن معاملات مالي بود. محققان سپس فناوري زيرساختي را بررسي كردند و به پتانسيل بالاي آن براي استفاده در صنايع ديگر پي بردند. امكان ايجاد برنامه هاي حرفه اي با رويكرد فن آوري مدرن براي صنايع مختلف. اين نوع زنجيره بلوكي عنواني بود كه براي اين فناوري زيرساخت تأثيرگذار استفاده شده است. 

 

ساختار بلوك چين به زبان ساده
 هر بلوك در بلاك چين شامل اطلاعات ديجيتالي است كه شامل سه بخش است:
1) اطلاعات مربوط به معاملات خود: به عنوان مثال ، تاريخ ، زمان و مقدار آخرين خريد بيت كوين.
2) اطلاعات مربوط به شركت كنندگان در معامله: اگر به جاي نام واقعي از امضاي ديجيتال استفاده شود ، خريد بدون اطلاعات شناسايي با "امضاي ديجيتالي" منحصر به فرد ثبت مي شود.
3) هر بلوك داراي اطلاعات متفاوتي نسبت به بقيه بلوك ها است: همانطور كه هر يك اثر انگشت داريم كه ما را از هم متمايز مي كند ، هر بلوك كد منحصر به فردي به نام هش را در خود ذخيره مي كند كه به ما امكان مي دهد آن را از هر بلوك ديگر متمايز كنيم. به اين ترتيب مي توان بلوك هاي مربوط به دو تراكنش با جزئيات يكسان را با توجه به كدهاي منحصر به فرد آنها جدا كرد.

بلوك چيني چگونه كار مي كند؟
بياييد نگاهي به معاملات بيت كوين بيندازيم تا نحوه كار بلاك چين را بهتر درك كنيم. Blockchain تمام اطلاعات و جزئيات هر معامله اي را كه با اين ارز ديجيتال انجام مي شود ذخيره مي كند و اگر كاربر بخواهد بيش از دو بار با بيت كوين تجارت كند (يعني كلاهبرداري) از آن جلوگيري مي كند.
هنگام ذخيره داده هاي جديد ، هر بلوك به بلوك چين اضافه مي شود. بنابراين ، با زنجيره اي از چندين بلوك كه كنار هم قرار مي گيرند ، بلاكچين عنوان كلي وارد مي شود. براي افزودن بلوك به بلاكچين ، چهار اتفاق بايد بيفتد:
1) معامله انجام دهيد.
2) پس از خريد ، معامله بايد تأييد شود. اين كار توسط شبكه هاي رايانه اي انجام مي شود كه از بيش از هزار رايانه تشكيل شده اند و در سراسر جهان پراكنده هستند. اين شبكه از طريق رايانه بررسي مي كند كه معامله طبق سفارش انجام شده است.
3) فضاي ذخيره سازي براي هر معامله بايد در قلب بلوك باشد. پس از تأييد معامله ، اطلاعات در يك بلوك اختصاصي ذخيره مي شوند. در آنجا ، اطلاعات مربوط به معاملات شما در كنار معاملات مشابه بي شماري ذكر شده است.

4) هر بلوك بايد يك هش (كد) دريافت كند: پس از تأييد تمام تراكنش هاي بلوك ، يك كد شناسايي منحصر به فرد به اين بلوك به نام هش بدهيد. پس از به دست آوردن يك هش اختصاصي ، اين بلوك به بلاك چين اضافه مي شود.چرا بلاك چين مهم است؟
فناوري بلاك چين و كاربردهاي آن بي نظير و بي پايان است. تقريباً براي همه موارد قابل تجارت ، از جمله انتقال پول ، كالا يا املاك و مستغلات قابل استفاده است.
بلاك چين بزرگترين عامل بازدارنده كلاهبرداران است ، زيرا هر معامله اي با تمام جزئيات در دفتر كل ثبت مي شود و همه طرف هاي معامله مي توانند به آنها دسترسي داشته باشند.
بلاك چين در دسترس چه كساني است؟
هر كسي كه به اينترنت در سراسر جهان دسترسي دارد مي تواند از آن در معاملات خود استفاده كند.
با اين حال ، بسياري از مطالعات نشان داده است كه استفاده از اين فناوري در دهه آينده افزايش خواهد يافت و علاقه روزافزوني به حوزه بلاكچين در جهان وجود دارد.


ادامه مطلب
امتیاز:
 
بازدید:
[ ۲۱ دى ۱۳۹۹ ] [ ۰۳:۳۷:۱۲ ] [ شبنم ] [ نظرات (0) ]
.: Weblog Themes By ratablog :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
مطالب تصادفی
نظرسنجی
[#VoteTitle#]
[#VTITLE#]
     نتیجه
لینک های تبادلی
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت   لغو عضویت
پيوندهای روزانه
لينكي ثبت نشده است
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : 5
دیروز : 2
افراد آنلاین : 1
همه : 832
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب